Tuesday 17 July 2012

Bukan Benda Senang !

Assalamualaikum...

Betul kan, bukan semua benda dalam dunia ni senang. Even, nak makan nasi pun susah. Nak kena basuh beras dulu, nak kena tanak dulu. Lepas dah masak, kena cedok letak dalam pinggan dulu,lepastu barulah boleh makan. Banyak kan prosedur dia. Macam tulah jugak hidup kita, banyak prosedur nak kena redah. Koff koff koff ^^

Kalau kita nak benda yang baik, kita pun kenalah jadi baik jugak. Apa guna kita cuma angan-angankan yang baik sedangkan diri sendiri hanyut dalam kealpaan semesta yang fana, pffffffffftttt ! Macam dalam Al-Quran Surah An-Nur Ayat 26 pun ada kata, "perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik".

Fitrah sesama manusialah kan kalau suka sesama sendiri, perempuan lelaki. Normal kan. Yuppp, memang betul. Tak salah pun untuk punya hati dan perasaan macam tu tapi kena pandai-pandailah jaga demi kebaikan masing-masing. Bukan senang nak jaga hati kan sebab Allah Azza Wajalla yang pegang ! Semestinya kita nak ada hubungan yang 'clean and clear'. Maksud clean and clear di situ adalah suci daripada melakukan sebarang DOSA !

Memberi dan menerima! Ini lagi satu hal yang bukan mudah. Mungkin untuk memberi itu mudah baginya, tapi tak mudah pulak untuk orang yang perlu menerimanya ! Bukan semua benda orang boleh bagi dan bukan semua benda orang boleh terima. Faham-fahamlah ! Lain orang lain caranya sebab tu kita kata bukan mudah !

Wallahualam (idea sudah kontang) ^^V

No comments:

Post a Comment